Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op stropdas.startpagina.nl

Waar dient een stropdas voor?

  • Co

    Ik vraag mij al mijn hele leven af, waar dient nou toch een stropdas voor? Mijn vader draagt hem iedere dag. Ik heb er gewoon een hekel aan. Ik vind het een nutteloos kledingsstuk. Maar toch heb ik een bepaald ongedefinieerd ontzag voor mannen met een stropdas. Het is net alsof die hun zaakjes beter voor mekaar hebben. Morgen komt de hele familie weer. Ik zonder das, maar mijn broer en mijn zwager met een stropdas. Kan iemand mij vertellen wat het nut nou is van een stropdas?

  • Webmaster

    Hallo Co,

    Eigenlijk moet je dan een stuk terug in de tijd. Vroeger had je de echte witte boorden en deze accentueerden het eerst met sjaals en later met stropdas en nog weer later met een strik(je). De stropdas is eigenlijk gewoon een nutteloos ding, alleen geeft het, zoals je zelf ook aangeeft, een bepaald ontzag. Verder vinden dragers het vaak net iets gekleder mét een stropdas dan zonder. Sommige overhemden en / of pakken zijn niet compleet zonder. Verder mag een ieder in de regel, zeker in hun eigen vrije tijd, bepalen wat hij er mee doet. Alhoewel bedrijven er soms op staan dat bepaalde functies aangepaste kleding dragen. Een stropdas hoort er in die gevallen bij. Om je broer en zwager te verrassen zou je morgen natuurlijk een juist opzichtige das kunnen dragen, zeker als zij ook weten dat je ze normaal nooit draagt. Fijne dag…

  • Pierik

    Ja waar dient een stropdas voor???? Om de einden van je boord bij elkaar te houden maar daarvoor zit het knoopje ook natuurlijk.

    Als oud beroepsmilitair was ik blij in de tropen te mogen dienen: tropentenue en dus…………..geen stropdas.

    Nu ik met FLO ben, dus ambteloos burger, hb ik al mijn (burger)stropdassen wegedaan en overgegaan op een, zoals dat heet, choker. Zo'n halssjaaltje waarmee de vrouwelijke agenten ook op straat lopen als ze een overhemd onder hun uniform jasje hebben. a) zit dat veel lekkerder en b) staat ook veel vlotter.

    Ook ik heb er altijd een hekel aan gehad maar als ik een das droeg was hij model geknoopt (dubbele Windsor) én helemaal netjes tot bovenaan.

    Ik had een aantal stropdassen van schepen (fregatten) waarop ik had gevaren en die gingen als warme broodjes pliete en heeft nog een leuk aantal Euri's opgebracht.

    Stropdassen?? Rotdingen

    Co schreef:

    >

    > Ik vraag mij al mijn hele leven af, waar dient nou toch een

    > stropdas voor? Mijn vader draagt hem iedere dag. Ik heb er

    > gewoon een hekel aan. Ik vind het een nutteloos kledingsstuk.

    > Maar toch heb ik een bepaald ongedefinieerd ontzag voor

    > mannen met een stropdas. Het is net alsof die hun zaakjes

    > beter voor mekaar hebben. Morgen komt de hele familie weer.

    > Ik zonder das, maar mijn broer en mijn zwager met een

    > stropdas. Kan iemand mij vertellen wat het nut nou is van een

    > stropdas?